LES ACTIVITATS DEL CLUB, NOTÍCIES, OPINIONS, ARTICLES..., UN ESPAI PER PARTICIPAR, COL·LABORAR, COMENTAR, PROMOURE I DIVULGAR L'AFECCIÓ PER LA LITERATURA I LA LECTURA.
-----------------------------------------------------------------

dilluns, 28 de gener de 2008

Retalls de lectura (Narcís-Jordi Aragó)

Llegir (o no)
Article publicat a EL PUNT a "la columna" (contraportada) 28-01-08
.
A hores d'ara ja tothom sap què diu l'informe PISA: que els adolescents d'avui no poden suportar més de tres línies i mitja de text sense perdre's perquè no comprenen el que llegeixen. Però no és ben bé això. No és que no comprenguin el que llegeixen: és que encara no han après a llegir. Perquè llegir, segons el diccionari, no és nomès "distinguir en un text els signes figurats de les lletres", sinó tambè "adquirir coneiement del que diu un escrit" i, encara amés, "comprendre allò que és figurat per qualsevol signe escrit".
Saber llegir no és, doncs, haver après que p i a fan pa, i que b i o fan bo, sinó distingir i entendre què es diu quan s'ajunten les lletres amb les lletres, les síl.labes amb les síl.labes, els substantius amb els adjectius, els verbs amb els adverbis i els noms amb els pronoms fins a articular una frase completa. I això és el que no s'ensenya prou a les escoles. Els alumnes surten de primària perfectament alfabetitzats, però encara no s'han convertit en veritables lectors. Segons un psicòleg canari, Juan Eugenio Jiménez, l'error dels mestres és el d'ensenyar a llegir fins als sis o set anys i despreocupar-se'n després, quan l'aprenentatge dxe la lectura és un procés que no culmina, segons ell, fins als dotze anys.
Els nens i nenes d'avui llegeixen algún llibre per obligació, però el professor no els en llegeix mai cap en veu alta ni saben què és un dictat, ni escolten cap lectura del pare o la mare, i en canvi estan sotmesos permanentment al ritme neguitós del videojoc o del zàping.
S'estalvien l'esforç de llegir, però en desconeixen el plaer; tot els distreu i no hi ha res que els ajudi a la comprensió lectora, sense la qual un llibre deixa de tenir sentit.
Abans acostumavem a dir irònicament: "Que el llegir no et faci perdre l'escriure." No hi ha perill: la capacitat de llegir i la d'escriure són absolutament inseparables. Per això tants joves d'avui escrfiuen tan malament: perquè encara no han aprèsa llegir.